Cari Blog Ini

Khamis, 23 Jun 2011

kongsi2,share2(yg sama waktu dgnnya) dosa dalam internet


                 
   kepada semua bloger, facebooker,twitterer dan orang2 yg serupa atau pun sama dgnnya berhati2 di dalam perkara2 ini....

             aku ada terbaca dalam satu laman yang menulis disebabkan pekara ini suami istri jadi cerai berai, kawan jadi lawan,kutuk mengutuk, fitnah memfitnah, olok mengolok, pukul memukul,tumbuk menumbuk dan bermacam2 lagi... ntah apa2 lagi...

aku nak copy paste satu artikel nie...klu nak tulis sndiri aku x pandai....heheheh ok selamat membaca

Iman seseorang telah disepakati oleh para ulama boleh menaik dan menurun berdasarkan pelakuan di dalam kehidupan sehariannya. Jika dosa memenuhkan ruang kehidupannya dengan dosa, keimanan akan menurun, memberi kesan kepada seluruh amalan. Solat menjadi tidak khusyu' dan berat, demikian amalan kebaikan dirasa membosankan dan teramat menjemukan. Perasaan kesal dan rasa bersalah atas pelakuan dosa pula akan semakin pudar, hasilnya, keimanan di dalam hati menjadi semakin malap tanpa sinar.

Dosa dan pahala boleh bercambah dengan mudah, tanpa kawalan dan kesedaran sebaiknya, catatan amalan seseorang mungkin mengejutkannya di hari pembalasan kelak, sama ada disebabkan dosa yang di luar jangkaan atau timbunan pahala yang tidak disangka. Jika ia pahala, Alhamdulillah, namun bagaimana jika dosa yang memenuhi buku catatan amalan?.

Melalui artikel ini, sekadar ingin mengingatkan kita semua agar lebih peka terhadap salah satu punca percambahan dosa. Malah dosa yang kecil boleh berubah wajah kepada Kabair (dosa besar) akibatnya. Tujuan tulisan ini tidak lain agar kita semua dapat lebih berhati-hati terhadap dosa yang tidak disedari sedang dipromosi dan disebarkan



p/s: sebarkan yg baik2 jer...amal yg baik walaupun satu zarah akan dikira...dan amal yg buruk walaupu satu zarah akan dikira..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan